Lutofonia
Lutofonie to cykl kameralnych koncertów w Roku Lutosławskiego w Filharmonii Szczecińskiej, adresowanych do dzieci, ich rodziców i dziadków.
Nazwa inspirowana jest nazwiskiem wielkiego kompozytora oraz Smykofonią, czyli sezonem dla melomaluszków (wiek 0-6 lat) organizowanym przez Fundację Muzyka jest dla wszystkich w Warszawie i na Mazowszu.
Główną ideą Lutofonii jest udostępnienie muzyki Witolda Lutosławskiego i przekonanie najmłodszych odbiorców i ich rodziców, iż niesie ona ze sobą piękno, emocję i zabawę. Wszystkie koncerty koncerty dostosowane są do możliwości percepcyjnych dzieci.
Specjalnie dla cyklu Lutofonie Tomasz Pokrzywiński, znany wiolonczelista, którego domeną jest muzyka dawna i współczesna, opracował 8 szczegółowych scenariuszy, wczytujących się w muzykę Lutosławskiego, zawierających rozliczne zabawy inspirowane prezentowanymi utworami. W programach znalazła się również muzyka innych kompozytorów, a także różnorodne interakcje muzyczne poprowadzone przez znane i doświadczone animatorki: Adrianę Wdziękońską i Malinę Sarnowską.
Wykonawcami Lutofonii byli muzycy Filharmonii Szczecińskiej oraz dzieci ze szkół muzycznych.
Niezwykła formuła koncertów polega na bliskim kontakcie wykonawców i publiczności, zrezygnowaniu z tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Dzieci i rodzice przebywają na kolorowych wykładzinach i poduszkach, co umożliwia spontaniczne reakcje i uczestniczenie w zabawach.
Doświadczenie Smykofonii i Lutofonii w przygotowywaniu koncertów dla najmłodszej i najbardziej wymagającej publiczności budowane jest we współpracy z pedagogami i psychologami muzyki, m.in. z prof. Barbarą Kamińską z Katedry Psychologii Muzyki UMFC, dr Kacprem Miklaszewskim.
Wstęp oraz osiem scenariuszy koncertów edukacyjnych:
- wstęp
- Piosenki dziecięce
- Melodie ludowe
- Bajka
- Ptasie plotki oraz kotki
- Bukoliki
- Kap...kap...kap
- Zasłyszana melodyjka
- Preludia taneczne
- Lutofonie. Inspirator muzyczny — publikacja o projekcie
Sezon koncertów Lutofonie został zorganizowany przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego przy współpracy organizacyjnej Filharmonii Szczecińskiej oraz współpracy merytorycznej Fundacji Muzyka jest dla wszystkich.
Projekt zrealizowano dzięki dofinansowaniu Instytutu Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Lutofuzje
LUTOFUZJE to dwa wydarzenia muzyczne Nocy Kultury w Lublinie, w których nastąpiła fuzja muzyki Witolda Lutosławskiego z eksperymentami młodych artystów. Ich istotą było dotarcie z muzyką Witolda Lutosławskiego do młodego pokolenia.
Wystąpili znakomici kameraliści, młodzi poszukujący muzycy i twórcy muzyki alternatywnej, młodzież muzyczna orkiestry dętej z Krasnegostawu i artyści spod znaku Fluidacji. Wykonawcy podjęli twórczy dialog z Lutosławskim, inspirując się jego utworami i ideami kompozytorskimi. Przedstawili jego muzykę młodym słuchaczom w nowych, zaskakujących kontekstach.
Nad koncepcją artystyczną czuwali: Marcin Masecki – awangardowy pianista młodego pokolenia, Viola Łabanow-Jastrząb – prezes Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, Tomasz Pokrzywiński – wiolonczelista, basista, aranżer.
8 czerwca (sobota) V/TOLD Radical Dance Experience Klub Studencki "Dom Kultury" w Lublinie
Live act inspirowany muzyką Witolda Lutosławskiego w wykonaniu pianisty awangardowego Marcina Maseckiego, perkusisty, kompozytora Jerzego Rogiewicza oraz turntablisty Marcina Lenarczyka (DJ Lenar). Ponadto w wieczorze udział wzięli DJ Papa Zura – jeden z najbardziej rozpoznawalnych i twórczych lubelskich DJ-ów oraz DJ Envee – producent, muzyk, współtwórca grupy "Niewinni czarodzieje".
9 czerwca (niedziela) V/TOLD Concert Ensemble
Inkubator medialno-artystyczny Akademickie Centrum Kultury UMCS „Chatka Żaka”; transmisja internetowa Happening w wykonaniu artystów: Marcina Maseckiego (fortepian), Jerzego Rogiewicza (perkusja), Marcina Lenarczyka (DJ), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela), Michała Górczyńskiego (klarnet) oraz Sekcji Dętej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Witolda Lutosławskiego w Krasnymstawie. Kreacje wizualne: Marcin i Tomasz Ebert (duet Fluidacje).
Koordynatorzy projektu: Katarzyna Konciak, Łukasz Jemioła, Jan Roguz.
Projekt LUTOFUZJE został zorganizowany przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego przy współpracy programowej i realizacyjnej Fundacji Muzyka jest dla wszystkich oraz wsparciu organizacyjnym Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.
Projekt został sfinansowany w całości przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Lutoschool
Warszawa, 24 i 26 września 2013
Warsztaty artystyczne dla młodzieży i nauczycieli gimnazjów ogólnokształcących pod patronatem Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
Lutoschool to warsztatowe spotkania artystyczne, których celem było rozbudzenie muzycznej wyobraźni młodzieży i nauczycieli, dedykowane Witoldowi Lutosławskiemu — w setną rocznicę urodzin jednego z najwybitniejszych twórców muzyki II połowy XX wieku.
Projekt został zrealizowany w ramach obchodów Roku Lutosławskiego pod patronatem Mazowieckiego Kuratora Oświaty, we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Instytutem Muzyki i Tańca, ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Sprawozdanie z warsztatów (pdf)
Lutosławski XXI
Projekt Lutosławski XXI to kompleksowe działanie, którego celem była popularyzacja twórczości i postaci Witolda Lutosławskiego w przestrzeni oświatowej i w świadomości młodych Polaków. Działaniem bazowym dla realizacji tej idei było szkolenie nauczycieli, studentów i animatorów, których otwarcie na twórczość wielkiego kompozytora i na muzykę współczesną w ogóle, przyniesie długofalowy skutek edukacyjny, wykraczający poza Rok Lutosławskiego.
Patron projektu: Mazowiecki Kurator Oświaty.
Partnerzy: Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Towarzystwo im. W. Lutosławskiego.
Projekt "Lutosławski XXI" został sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu "Lutosławski 2013 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.
LUTOSŁAWSKI XXI. WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI
Istotą projektu były warsztaty artystyczne, dzięki którym pragnęliśmy zachęcić nauczycieli do prezentowania muzyki Lutosławskiego uczniom, wyposażyć w wiedzę i umiejętności potrzebne do jej zrozumienia i popularyzowania, obudzić w nich pasję propagatora artystycznej muzyki współczesnej.
Do prowadzenia warsztatów zaprosiliśmy wybitnych i znanych kompozytorów muzyki, pedagogów, publicystów – Joannę Grotkowską, Sławomira Wojciechowskiego, Mateusza Miguta, Wioletę Muras, Ewę Jakubowską, Jana Topolskiego, Małgorzatę Chmurzyńską, Ewę Cichoń, Malinę Sarnowską, Antoniego Beksiaka, Ziemowita Sochę, Zygmunta Krauzego, Adrianę Wdziękońską oraz Annę Ignatowicz-Glińską. Każdy z 6 dni warsztatowych zakończył się interaktywnym koncertem z udziałem znakomitych kameralistów i animatorów.
Wśród zadań i tematów warsztatowych znalazły się propozycje zabaw i działań twórczych dla uczniów i nauczycieli wokół wybranych utworów i technik kompozytorskich, krótki wykład o życiu i twórczości Lutosławskiego, połączony ze słuchaniem nagrań z jego muzyką, omówienie różnorodnych zagadnień związanych z muzyką XX i XXI wieku, z pedagogiką, psychologią i socjologią muzyki, w wymiarze przydatnym w edukacji powszechnej.
W związku z projektem powstały materiały merytoryczne opracowane przez prowadzących, które można pobrać na stronie Fundacji "Muzyka jest dla wszystkich"
Program warsztatów (*.pdf)
Genius Lutos
Pilotażowy projekt "Genius Lutos" realizowany jest wspólnie z Filharmonią Szczecińską. Jako przykład dobrych praktyk do upowszechniania w instytucjach kultury w Polsce jest adresowany do osób z upośledzeniem umysłowym. Szczególną rolę gra w nim Orkiestra Perkusyjna Gamelan, działająca przy szczecińskim kole Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, skupiająca osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Próby i warsztaty Orkiestry, służące przygotowaniu nowego repertuaru opartego na ideach Lutosławskiego i inspirowane jego twórczością, prowadzić będą do wspólnych koncertów z artystami Filharmonii Szczecińskiej. Trwałym efektem projektu będzie przewodnik metodyczny z dokumentacją filmową.
Genius Lutos – przewodnik metodologiczny (*.pdf)
Genius Lutos – reportaże – 10 odcinków
- O projekcie
- Rekrutacja
- Warsztaty – dzień 1
- Warsztaty – dzień 2
- Warsztaty – dzień 3
- Warsztaty – dzień 4
- Próba generalna
- Koncert Tango Derwid
- Koncert Genius Lutos
- Dzień godności
Mistrzowskie kursy Festiwalu Łańcuch XI
Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego po raz drugi ma przyjemność zaprosić do wzięcia udziału w Mistrzowskich kursach Festiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch XI"
Kursy odbędą się w dniach 2-9 lutego 2014 roku w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach i skierowane są do duetów głos z fortepianem.
Pedagodzy: Katarzyna Jankowska, Agata Zubel, Jadwiga Rappé i Anna Radziejewska
Wykłady: Miłosz Bembinow, Agata Zubel
Przedmiotem tegorocznych kursów są utwory kompozytorów XX i XXI wieku w tym obowiązkowo dwa utwory Witolda Lutosławskiego.
Termin nadsyłania zgłoszeń: 27 stycznia 2014
Kontakt:
Margarita Slepakova,
Mistrzowskie kursy Festiwalu Łańcuch X
Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza na Mistrzowskie kursy Festiwalu Witolda Lutosławskiego Łańcuch X w dniach 10-17 lutego 2012, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
Formuła Mistrzowskich Kursów Festiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch" została rozszerzona. Zapraszamy do zgłaszania się nie tylko studentów, ale również absolwentów uczelni artystycznych do 32. roku życia. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 18 stycznia 2013.
Prowadzący:
Jadwiga Rappé, Maja Nosowska, Andrzej Bauer, Bartomiej Wąsik, Bartosz Koziak, Agnieszka Kozło, Janusz Wawrowski
Termin nadsyłania aplikacji: 18 stycznia 2013
Kontakt:
Regulamin kursów (pdf)
Konkurs im. Witolda Lutosławskiego dla dzieci i młodzieży
VI Konkurs
W czerwcu 2011 r. Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego wraz z Fundacją Polskiej Rady Muzycznej było współorganizatorem 6. Konkursu im. Witolda Lutosławskiego dla dzieci i młodzieży.
Dwuetapowy Konkurs oceniany był przez jury w składzie: Grzegorz Michalski – prezes Towarzystwa im. W. Lutosławskiego – przewodniczący Jury, Prof. Elżbieta Tarnawska Prof. Andrzej Bauer, Krzysztof Knittel – prezes Polskiej Rady Muzycznej, Joanna Grotkowska – sekretarz Jury.
I etap, polegający na ocenie nagrań nadesłanych przez uczestników, miał miejsce 1 czerwca w siedzibie Towarzystwa. Do II etapu zostało dopuszczonych siedmiu uczestników w kategorii uczniów szkół podstawowych i pięciu – ponadpodstawowych.
Przesłuchania konkursowe II etapu odbyły się 18 czerwca 2011 r. w Auli im. Ireny Kirjackiej w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 Warszawie przy ul. Miodowej 22 c-d, natomiast 19 czerwca w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina przy ul. Okólnik 1 o godz. 12 miał miejsce koncert laureatów, transmitowany na żywo online – transmisja dostępna była także poprzez witrynę internetową Towarzystwa.
Jury wyłoniło następujących laureatów:
w kategorii I (dziecięcej) I nagrodę zdobyła Mira Marton, uczennica Andrzeja Gębskiego;
II i III nagrody w tej kategorii nie przyznano,
wyróżnienia otrzymali: Michał Chałupczak; pedagog – Maria Poradowska-Orlewicz; Aleksandra Chowaniec; pedagog – Halina Waszkiewicz-Rosiek; Kamil Kaczmarczyk; pedagog – Robert Gorgoń; Eliza Kordeczka; pedagog – Robert Rosiek; Elżbieta Mąkowska; pedagog – Robert Rosiek; Wiktoria Sęk-Matej; pedagog – Maria Rzepecka.
W kategorii II, (młodzieżowej), I nagrodę ex aequo zdobyły: Joanna Kacperek (pedagog – Anna Jastrzębska-Quinn) i Karolina Mikołajczyk (pedagog – Andrzej Gębski).
II nagrodę otrzymał Julian Paprocki (pedagog – Krzysztof Zbijowski),
III nagrodę Piotr Pawlak (pedagog – Waldemar Wojtal),
wyróżnienie Trio: Magdalena Skierczyńska, Olga Chwaszczewska, Szymon Borys (pedagog – Justyna Jabłońska).
Laureaci poza nagrodami regulaminowymi zostali także uhonorowani nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez Towarzystwo.
Nagranie koncertu finałowego
V Konkurs Wykonawczy Utworów Witolda Lutosławskiego, Drozdowo 2009
Konkurs dla dzieci i młodzieży ze szkół muzycznych I i II stopnia w całym kraju odbywać się będzie w dniach 29 – 30 maja. Tegoroczna edycja ma szczególny charakter, związana jest bowiem z 15 rocznicą śmierci Witolda Lutosławskiego, oraz 25-leciem istnienia Muzeum Przyrody w Drozdowie w dawnym rodzinnym majątku Lutosławskich, który stał się idealną scenerią dla Konkursu. Celem Konkursu jest popularyzacja wśród dzieci i młodzieży szkolnej twórczości Witolda Lutosławskiego, a zwłaszcza jego utworów pisanych z myślą o dzieciach i dla dzieci (piosenki, muzyka kameralna, drobne utwory fortepianowe). Jest także zachętą dla nauczycieli do częstszego sięgania po twórczość współczesną, której brakuje w programach, oraz okazją do porównania poziomu wykonawczego uzyskanego w szkołach muzycznych całej Polski. W tym roku rozszerzyliśmy przedmiot konkursu o wybrany utwór polskiej muzyki współczesnej II połowy XX wieku.
Konkurs daje szansę bardziej osobistego, emocjonalnego kontaktu z twórczością, życiem i postacią Witolda Lutosławskiego. Dzieciom i młodzieży oferujemy zwiedzanie dworku Lutosławskich – siedziby Muzeum Przyrody w Drozdowie, wykład o historii rodziny Lutosławskich i najwybitniejszym z nich – Witoldzie – bogato ilustrowany zdjęciami z kolekcji rodzinnej, oraz wycieczkę krajoznawczą po okolicy – Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Dolnej Narwi. Najmłodsze pokolenie muzyków debiutujące na publicznych koncertach w Drozdowie staje obok wybitnych interpretatorów muzyki patrona Konkursu (jurorów) i profesjonalnych muzyków zaproszonej orkiestry. Nagrody dla zwycięzców konkursu i ich nauczycieli ufundują: Starosta Łomżyński – Krzysztof Kozicki, Prezydent Miasta Łomża – Jerzy Brzeziński, Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Państwowe Wydawnictwo Muzyczne.
Organizator: Fundacja Polskiej Rady Muzycznej
Partner: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
Współorganizator: Muzeum Przyrody w Drozdowie
IV Konkurs Wykonawczy Utworów W. Lutosławskiego
Jury IV Konkursu Wykonawczego Utworów W. Lutosławskiego w składzie: Jadwiga Rappé, Stanisława Chyl, Joanna Grotkowska (sekretarz), Andrzej Bauer i Krzysztof Knittel (przewodniczący), obradujące w Drozdowie w dniu 7 czerwca 2008 roku przyznało następujące nagrody:
w I kategorii – uczniów z podstawowych szkół muzycznych oraz szkół muzycznych I st.:
laureatami III nagrody ex equo zostali Rafał Bienias, z Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Łomży, uczeń p. Sławomiry Michalskiej. i Piotr Pawlak z Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, uczeń p. Ewy Włodarczyk
II nagrodę ex equo zdobyli: Maria Porzezińska ze Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, uczennica p. Ireny Maciukiewicz-Schmidt i Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Witolda Lutosławskiego w Turku, dyrygent – Marta Janicka
I nagroda ex equo przypada Aleksandrze Rogińskiej z Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Łomży uczennicy Sławomiry Michalskiej i Urszuli Kuleszy z Państwowej Szkoły Muzycznej I. st. im. Witolda Lutosławskiego w Zambrowie, nauczyciel – Justyna Brzdęk
w II kategorii: uczniów ponadpodstawowych szkół muzycznych oraz szkół muzycznych II stopnia:
wyróżnienie za udział Konkursie otrzymał Kwartet skrzypcowy: Klaudia Olborska, Agnieszka Podłucka, Magdalena Lech, Natalia Żebrowska, Gimnazjum, Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, nauczyciel – Ewa Kowar-Mikołajczyk
laureatem III nagrody została Aleksandra Lelek z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, uczennica Zdzisława Łapińskiego,
II nagrodę zdobyła Elżbieta Fabisiak z Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w ZPSM nr 1 w Warszawie, uczennica Agnieszki Cypryk,
a laureatem I nagrody została Barbara Malcolm z Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, uczennica Andrzeja Gębskiego
dodatkową nagrodą dla Barbary Malcolm była rekomendacja Jury do nagrania dla II Programu Polskiego Radia i udziału w międzynarodowym konkursie wykonawczym "Concertino Praga". Ponadto Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasiło Barbarę Malcolm do udziału w festiwalu "Łańcuch" w 2009 roku.
II Konkurs Wykonawczy Utworów Witolda Lutosławskiego
24 kwietnia 2004 w ramach obchodów Roku Lutosławskiego
Konkurs dla dzieci i młodzieży polskich szkół muzycznych podstawowych, ponad podstawowych oraz I i II stopnia został zorganizowany przez Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Przyrody w Drozdowie pod patronatem i we współpracy z Towarzystwem imienia Witolda Lutosławskiego. Towarzystwo pozyskało dla konkursu mecenasa Fundację Aleksandry i Cypriana Kosińskich.
Lutosławski Youth Orchestra
2008
Lutosławski Youth Orchestra składała się z 80 muzyków z różnych krajów, pracowała pod batutą Andreya Boreyki oraz jego asystenta – Igora Budinsteina. Uwieńczeniem tygodniowych warsztatów był koncert finałowy festiwalu Łańcuch V. W programie znalazły się kompozycje Witolda Lutosławskiego: Łańcuch III na orkiestrę, Partita na skrzypce i orkiestrę, Koncert na orkiestrę. Jako solistka wystąpiła Agata Szymczewska.
2007
Lutosławski Youth Orchestra, tym razem wystąpiła jako zespół kameralny. W jego skład weszli młodzi muzycy z całej Europy. Nad utworami Witolda Lutosławskiego pracowali pod batutą Christiana Eggena, a ukoronowaniem tygodniowej pracy był koncert finałowy festiwalu Łańcuch IV. Pod dyrekcją Christiana Eggena wykonała następujące utwory swojego patrona: Uwertura na smyczki, Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową, Preludia taneczne na klarnet i orkiestrę kameralną, Paroles Tissees na tenor i orkiestrę kameralną, Chantefleurs et Chantefables na sopran i orkiestrę. Soliści: Łucja Szablewska – sopran, Wojciech Maciejowski – tenor, Adrian Janda – klarnet.
2005
Powołanie Lutosławski Youth Orchestra. Z założenia orkiestra ta pod patronatem wybitnych mistrzów miała stać się przestrzenią, gdzie młodzi adepci sztuki będą poznawać muzykę swojego patrona, a także – poprzez kontakt z dyrygentmi i solistami, którzy mieli kontakt z Lutosławskim – tradycję wykonawczą, pochodząca bezpośrednio od Lutosławskiego – dyrygenta. Pierwszy koncert muzyków z Francji, Hiszpanii, Holandii, Szwajcarii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Polski odbył się w ramach festiwalu Łańcuch II. Na program koncertu złożyły się dzieła Witolda Lutosławskiego: Mała Suita na orkiestrę kameralną, Gry weneckie na orkiestrę kameralną, Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną, Łańcuch II na skrzypce i orkiestrę oraz Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę. Z orkiestrą wystąpili soliści: Heinz Holliger – obój, Ursula Holliger – harfa, Piotr Pławner – skrzypce, Olga Pasiecznik – sopran. Całość programu przygotował i dyrygował Heinz Holliger.
Konkurs Muzyki XX i XXI dla Młodych Wykonawców
Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego ufundowało nagrody rzeczowe podczas IX Konkursu Muzyki XX i XXI dla Młodych Wykonawców 2012 w postaci wydawanych przez Towarzystwo publikacji książkowych, nutowych oraz multimedialnych.
Nagrody w kategorii studentów uczelni muzycznych otrzymali: Oliwier Andruszczenko – klarnecista, Katarzyna Hajduk-Konieczna – pianistka oraz Przemysław Wojciechowski – akordeonista. Nagrody w kategorii uczniów szkół muzycznych II stopnia otrzymali: Bartosz Kołsut – akordeonista i Mateusz Pusiewicz – saksofonista. Jury przyznało także wyróżnienia i nagrody pozaregulaminowe.
Więcej informacji na stronie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej: www.ptmw.art.pl