Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XV Warszawa, 27.01.–11.02.2018, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Programme book of the festival
Sobota 27 stycznia 2018 19.00
Witold Lutosławski (1913–1994)
Łańcuch III na orkiestrę (1986)
Karol Szymanowski (1882–1937)
IV Symfonia „Symphonie concertante” na fortepian i orkiestrę op. 60 (1932)
[przerwa]
Claude Debussy (1862–1918)
Nokturny. Tryptyk symfoniczny na orkiestrę i chór żeński (1899)
Witold Lutosławski
Mi-parti na orkiestrę (1976)
Peter Jablonski – fortepian
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Anna Szostak – przygotowanie Zespołu
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Alexander Liebreich – dyrygent
Spotkanie arcymistrzów, którzy to, co najważniejszego mieli do powiedzenia, powiedzieli językiem muzyki symfonicznej, wydobywając z orkiestry rzeczy zupełnie nowe. Dwa odkrywcze pod względem brzmienia i formy dzieła Witolda Lutosławskiego - Łańcuch III i Mi-parti - usłyszymy w kontekście arcydzieł o kilka dekad wcześniejszych - rewolucyjnych mimo swej łagodności Nokturnów Claude'a Debussy'ego i porywającej swym oberkowym finałem IV Symfonii "Koncertującej" Karola Szymanowskiego.
Organizatorzy dziękują Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina za udostępnienie fortepianu na koncert.
Niedziela 28 stycznia 2018 18.00
Witold Lutosławski (1913–1994)
Uwertura smyczkowa (1949)
Trio na obój, klarnet i fagot (1945)
Paroles tissées na tenor i orkiestrę kameralną do słów Jeana-François Chabruna (1965)
[przerwa]
Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i 13 instrumentów smyczkowych (1981)
Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową
Karol Kozłowski – tenor
Maria Leszczyńska – wiolonczela
Chain Ensemble
Andrzej Bauer – kierownictwo artystyczne, dyrygent
Zestawienie utworów w tym programie pozwala zaobserwować, jak kształtował się indywidualny język muzyczny Witolda Lutosławskiego od względnie wczesnego etapu do pełnej dojrzałości. Już w Triu z r. 1945 Stefan Kisielewski dostrzegł nowatorstwo harmoniczne kompozytora, zapowiadające jego późniejsze dzieła "o najwyższym dla rozwoju muzyki współczesnej znaczeniu”. Uwertura smyczkowa to ważny etap na tej drodze, zaś Muzyka żałobna, jak twierdził sam Lutosławski, to "pierwsze słowo, wypowiedziane w nowym języku". Grave oraz Paroles tissées świadczą jak bardzo inspirowała go kultura francuska - zarówno muzyka Debussy'ego, jak poezja Chabruna.
Wstęp wolny
Koncert finansowany z dotacji Fundacji PZU.
Chain Ensemble:
Maria Sławek, Aleksandra Kupczyk, Katarzyna Olszewska, Kornelia Grądzka, Justyna Górska, Szymon Naściszewski, Karolina Gutowska, Anna Korczyńska, Danuta Kulisz, Paulina Kusa, Dorota Oleszkowicz, Mateusz Konopelski, Katarzyna Denkiewicz, Jan Pietkiewicz, Magdalena Skwierczyńska, Aleksandra Grudzińska – skrzypce
Paweł Czarny, Tomasz Rosiński, Ksenia Bowtruczuk, Gustaw Klubczewski, Mateusz Doniec, Magdalena Krawczyk – altówki Magdalena Bojanowicz, Miłosz Drogowski, Mateusz Błaszczak, Maria Orłowska, Gustaw Bafeltowski, Sylwia Spodobalska – wiolonczele
Tomasz Januchta, Mateusz Filip, Anna Bator, Krzysztof Jaworowski – kontrabasy
Tamara Kurkiewicz – perkusja
Aleksandra Traczyńska – harfa
Katarzyna Ewa Sokołowska – fortepian
Artur Kasperek – fagot
Julian Paprocki – klarnet
Mateusz Żurawski – obój
Sobota 3 lutego 2018 19.00
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
II Kwartet smyczkowy F-dur (1840)
Grażyna Bacewicz (1909–1969)
IV Kwartet smyczkowy (1949)
[przerwa]
Witold Lutosławski
Kwartet smyczkowy (1964)
Lutosławski Quartet
Bartosz Woroch – 1 skrzypce
Marcin Markowicz – 2 skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski - wiolonczela
Trzy oblicza kwartetu w twórczości kompozytorów polskich - od skromnej, lecz pięknej i zawsze z przyjemnością słuchanej młodzieńczej kompozycji Stanisława Moniuszki, poprzez znakomity utwór coraz lepiej poznawanej i coraz bardziej docenianej w świecie Grażyny Bacewicz, do osamotnionego w swoim nowatorstwie arcydzieła Witolda Lutosławskiego.
Niedziela 4 lutego 2018 18.00
Witold Lutosławski (1913–1994)
Mała suita na orkiestrę (1951)
Witold Lutosławski
Tryptyk śląski na sopran i orkiestrę do słów ludowych (1951)
Zygmunt Krauze (*1938)
Preludia do „Bukolik” na orkiestrę (2016)
Witold Lutosławski
Bukoliki na fortepian (1952)
[przerwa]
Zbigniew Turski (1908–1979)
Mała uwertura na orkiestrę (1955)
Stefan Kisielewski (1911–1991)
Symfonia w kwadracie na orkiestrę
Ewa Tracz – sopran
Zygmunt Krauze – fortepian
Polska Orkiestra Radiowa
Michał Klauza – dyrygent
Twórczość inspirowana folklorem była dla Witolda Lutosławskiego jedynie etapem na drodze do innego celu, jaki sobie wyznaczył. A czym jest dzisiaj dla nas, czy chcemy do niej powracać? Powraca do niej wciąż Zygmunt Krauze, nawiązując dialog z kompozytorem poprzez własne utwory. W sąsiedztwie - znakomity utwór zapomnianego niemal Zbigniewa Turskiego, też z ludowością w tle, i idąca pod prąd modom i trendom partytura świetnie pamiętanego, choć najczęściej nie jako kompozytora, Stefana Kisielewskiego.
Środa 7 lutego 2018 19.00
Artur Malawski (1907–1957)
Andante e Allegro na skrzypce i fortepian (1949)
Grażyna Bacewicz (1909 – 1969)
IV Sonata na skrzypce i fortepian (1949)
Witold Lutosławski (1913–1994)
Partita na skrzypce i fortepian (1984)
[przerwa]
Karol Szymanowski
Mity. Trzy poematy na skrzypce i fortepian (1915)
Alfred Sznitke (1934–1988)
I Sonata na skrzypce i fortepian (1963)
Jakub Jakowicz – skrzypce
Bartosz Bednarczyk – fortepian
Muzycznych odkryć można dokonywać także w niedawno minionym czasie - dwudziesty wiek nie ujawnił jeszcze wszystkich swoich muzycznych skarbów. Obok uznanych arcydzieł Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego w programie recitalu zostaną przypomniane godne znacznie większej popularności IV Sonata Grażyny Bacewicz i Andante e Allegro autora Wierchów - Artura Malawskiego, a także ciekawe świadectwo początków drogi twórczej Alfreda Sznitkego.
Niedziela 11 lutego 2018 18.00
Jerzy Fitelberg (1903–1951)
Nokturn na orkiestrę (1944)
Karol Szymanowski (1882–1937)
I Koncert na skrzypce i orkiestrę op. 35 (1916)
[przerwa]
Krzysztof Meyer (*1943)
Musique de la lumière et de la pénombre na orkiestrę kameralną op. 118 (2012)
Witold Lutosławski
Koncert na orkiestrę (1954)
Agata Szymczewska – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Andrzej Boreyko – dyrygent
Jerzy Fitelberg to kompozytor dla wielu jeszcze nieznany, ale po usłyszeniu Nokturnu będziemy chcieli poznać i inne jego utwory. Subtelne brzmienia wyczarowane przez Krzysztof Meyera znakomicie dopełnią doskonale nam znany świat arcydzieł Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego.
Bilety do nabycia na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasach Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed każdym koncertem.
Na koncert 28.01 wstęp wolny.