Przejdź do treści
XII Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch”

Ogniwa dwunastego "Łańcucha" to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie między 25 stycznia a 7 lutego 2015. Kolejne wieczory ukażą twórczość Lutosławskiego na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena, muzyki skandynawskiej, dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej oraz w kontekście barokowej polifonii.

Towarzystwo imienia Witolda Lutosławskiego, Program II Polskiego Radia oraz Instytut Muzyki i Tańca zapraszają na Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XII, Warszawa, 25.01 – 7.02.2015

Książka programowa (pdf)

Ideą festiwali "Łańcuch" było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym a istotnym dla niej kontekście. Ogniwa dwunastego "Łańcucha" to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie między 25 stycznia a 7 lutego 2015. Kolejne wieczory ukażą twórczość Lutosławskiego na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena, muzyki skandynawskiej, dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej oraz w kontekście barokowej polifonii. Te nie całkiem oczywiste zestawienia pozwolą, być może, usłyszeć muzykę Lutosławskiego na nowo: jako zakorzenioną głębiej w wielkiej tradycji, a zatem – bardziej współczesną.
Jako osobne wydarzenie zaplanowano koncert, który zainauguruje X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz działalność grupy Chain Ensemble, a zakończy kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców. Na uwagę zasługuje również koncert dla dzieci "Łańcuszek", organizowany przy okazji "Łańcucha" już po raz czwarty.

Program:

25 stycznia 2015, 19.00
Sala Kameralna Filharmonii Narodowej

Kwartet Śląski
Szymon Krzeszowiec – I skrzypce
Arkadiusz Kubica – II skrzypce
Łukasz Syrnicki – altówka
Piotr Janosik – wiolonczela

Béla Bartók (1881–1945) III Kwartet smyczkowy (1927)
Witold Lutosławski (1913–1994) Kwartet smyczkowy (1964)
przerwa
Ludwig van Beethoven (1770–1827) Kwartet smyczkowy F-dur op. 135 (1826)

25 stycznia 2015, w programie inaugurującym festiwal, znajdą się Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego, zestawiony – w „podwójnym kontrapunkcie” – z III Kwartetem Béli Bartóka oraz ostatnim (op. 135) Ludwiga van Beethovena. Koncert ukaże kompozycje Lutosławskiego i Bartóka jako wcielenia Beethovenowskiej idei dzieł dramatycznych, złożonych i spójnych wewnętrznie, a ponadto jako trzy, właściwe różnym epokom, eksperymenty w zakresie harmoniki, faktury i formy muzycznej.

Bezpłatne bilety do odbioru w dniu koncertu od godziny 16:00 w kasie Filharmonii Narodowej od ul Moniuszki 5.

31 stycznia 2015, 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Mariusz Godlewski – baryton
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Michał Klauza – dyrygent

Witold Lutosławski (1913–1994):
Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową (1958)
Interludium na orkiestrę (1989)
Les espaces du sommeil na baryton i orkiestrę do słów Roberta Desnos (1975)
przerwa
Per Nørgård (1932) Out of This World (Parting). Witold Lutosławski in memoriam na podwójny kwintet smyczkowy lub orkiestrę smyczkową (1994)
Jean Sibelius (1865–1957) IV Symfonia a-moll op. 63 (1911)

Zamiłowanie Witolda Lutosławskiego do kultury, klimatu i pejzażu Skandynawii to jedna z mniej znanych stron jego osobowości. Kompozytor odnajdywał skandynawską aurę m. in. w muzyce Jeana Sibeliusa, którego mroczną i tajemniczą IV Symfonią był zafascynowany. Program koncertu łączy Symfonię z kompozycjami Lutosławskiego o pokrewnym jej wyrazie. Obecność Muzyki żałobnej wiąże się również z jubileuszem Polskiego Radia i radiowej orkiestry z Katowic. Zamówiona przez Jana Krenza z myślą o tym zespole kompozycja reprezentowała Polskie Radio w czasie paryskiej Trybuny Kompozytorów UNESCO w 1959, uzyskując tam I lokatę. Uzupełnieniem programu jest utwór duńskiego klasyka, Pera Nørgårda, powstały w odpowiedzi na honorowe zamówienie, które w 1994 Andrzej Chłopecki złożył kompozytorowi w imieniu Polskiego Radia i festiwalu Warszawska Jesień dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskiego.

Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

1 lutego 2015, 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Anna Mikołajczyk – sopran
Anna Lubańska – mezzosopran
Maciej Grzybowski, Ryszard Alzin – fortepiany
Anna Sikorzak-Olek, Anna Piechura-Gabryś – harfy
Hob-beats Percussion Group (Magdalena Kordylasińska, Miłosz Pękala, Karol Krasiński, Olga Przybył, Karolina Sokołowska, Radosław Mysłek, Tomasz Bielecki, Jarema Jarosiński – perkusja)
Barbara Świderska – organy
Adam Bogacki, Andrzej Gubernat, Tomasz Prawdzik, Jarosław Jekiełek – kontrabasy
Hanna Sosińska-Kraski – czelesta
Chór Polskiego Radia w Krakowie
Wojciech Michniewski – dyrygent
Izabela Polakowska-Rybska – przygotowanie chóru, dyrygent

Karol Szymanowski (1882–1937) Spraw, niech płaczę z Tobą razem na sopran, alt i chór mieszany a capella do słów z sekwencji Stabat Mater dolorosa w przekładzie Józefa Jankowskiego (cz. IV Stabat Mater op. 53, 1926)
Witold Lutosławski (1913–1994) Lacrimosa na sopran, chór mieszany i organy (1937/1946)
Roman Padlewski (1915–1944) Stabat Mater na chór mieszany a capella (1939)
przerwa
Luigi Dallapiccola (1904–1975) Canti di prigionia na chór mieszany, 2 fortepiany, 2 harfy i perkusję do słów Marii Stuart, Boecjusza i Girolama Savonaroli (1941)
Krzysztof Penderecki (1933) Psalmy Dawida na chór mieszany, 2 fortepiany, perkusję i 4 kontrabasy do słów Jana Kochanowskiego (1959)

W roku 2015 mija siedemdziesiąt lat od zakończenia II wojny światowej. Lata 1939–1945 wpłynęły silnie na życie i muzykę Witolda Lutosławskiego oraz współczesnych mu kompozytorów. W przededniu i przeczuciu wojennej tragedii młody Roman Padlewski tworzył swoje Stabat Mater a Luigi Dallapiccola („Lutosławski muzyki włoskiej”) przystępował do pracy nad Pieśniami z więzienia. Oba dzieła znajdą się w programie koncertu obok żałobnej Lacrimosy Lutosławskiego, fragmentu Stabat Mater Karola Szymanowskiego (którą inspirowali się Padlewski i Lutosławski) oraz czterech psalmów Jana Kochanowskiego z muzyką Krzysztofa Pendereckiego.

Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

4 lutego 2015, 19.30
Sala Wielka Zamku Królewskiego w Warszawie

Koncert inaugurujący X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego we współpracy z Fundacją Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów

Agata Zubel – sopran
Paweł Arendt – fortepian
Chain Ensemble
Andrzej Bauer – dyrygent

Giacinto Scelsi (1905–1988) Ohoi "Les Principes créatifs" na 16 instrumentów smyczkowych (1966)
Witold Lutosławski (1913–1994) La Belle de nuit na sopran i orkiestrę (z cyklu Chantefleurs et Chantefables) do słów Roberta Desnos (1990)
Agata Zubel (1978) Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową do poezji do słów Tadeusza Dąbrowskiego (2013)
przerwa
György Ligeti (1923–2006) Ramifications na 12 instrumentów smyczkowych (1969)
Iannis Xenakis (1922–2001) Voile na 20 instrumentów smyczkowych (1995)
Arvo Pärt (1935) Cantus in memoriam Benjamin Britten na orkiestrę smyczkową i dzwon (1980)

4 lutego 2015 zainaugurowany zostanie X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego, a swoją działalność rozpocznie Chain Ensemble – powołany i prowadzony przez Andrzeja Bauera. Nowopowstały zespół wystąpi z tej podwójnej okazji, prezentując kompozycje Giacinto Scelsiego, Agaty Zubel, György Ligetiego i Arvo Pärta. W programie znajdzie się także pieśń patrona Konkursu, wybrana z cyklu Chantefleurs et Chantefables.

Wstęp na koncert za zaproszeniami. Ograniczona liczba zaproszeń będzie udostępniona. Chętnych prosimy o zgłoszenia pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 30 stycznia 2015 r.

7 lutego 2015, 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Robert Morawski – fortepian
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso
Marek Moś – dyrygent

Johann Sebastian Bach (1685–1750) Ricercare a 6 c-moll z Das Musikalisches Opfer BWV 1079 (1748) na orkiestrę, instrumentacja: Anton Webern (1935)
Witold Lutosławski (1913–1994) Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych (1973) (wersja skrócona)
przerwa
Fryderyk Chopin (1810–1849) Fuga a-moll (1840?) na orkiestrę smyczkową, instrumentacja: Paweł Mykietyn (2012)
Witold Lutosławski:
Partita na skrzypce, fortepian i orkiestrę (1984/1988)
Interludium na orkiestrę (1989)
Johann Sebastian Bach Contrapunctus I d-moll z Die Kunst der Fuge BWV 1080 na orkiestrę smyczkową (1749), instrumentacja: Jan Krenz (cz. I Suity polifonicznej na orkiestrę, 1952)

7 lutego 2015, w dwadzieścia jeden lat od dnia śmierci Witolda Lutosławskiego, zabrzmią jego kompozycje inspirowane tradycją barokowej polifonii i wirtuozerii instrumentalnej – Partita oraz Preludia i fuga. Muzykę baroku reprezentować będą fugi z Musikalisches Opfer i Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha w transkrypcjach Antona Weberna i Jana Krenza. W programie znajdzie się także Fuga a-moll Fryderyka Chopina opracowana przez Pawła Mykietyna.

Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

Wydarzenia towarzyszące:

7 lutego 2015, 11.00
Koncert dla dzieci "Łańcuszek"
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
Sala widowiskowa im. W. Krukowskiego

Bajka muzyczna O Grzesiu i królu Sotulu dla dzieci 5-8 lat

Zespół Synaxis
Stanisław Dziąg – I skrzypce
Gwidon Ciężarek – I skrzypce
Igor Kabalewski – altówka
Wojciech Sławiński – wiolonczela
Robert Nalewajka – flet
Malina Sarnowska – prowadzenie koncertu
Tomasz Pokrzywiński – opracowanie muzyczne

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, chętnych prosimy o zgłoszenia pod numerem telefonu 22 826 90 25 do dnia 6 lutego 2015 r.

23 stycznia – 1 lutego 2015
Mistrzowskie kursy Festiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch" XII
Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach

Zapraszamy do składania aplikacji!

Regulamin kursów

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w programie

Festiwal jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m.st. Warszawy.