Przejdź do treści

Na pierwszą serię cyklu koncertów "…i Lutosławski" złożyły się trzy koncerty o wyjątkowym charakterze. Główną ich ideą koncertów było przypomnienie okupacyjnej działalności środowiska muzycznego w Warszawie, swoistego "ruchu oporu" wobec represji okupanta dotyczących w szczególności polskiej inteligencji, środowisk twórczych i artystycznych, wobec zdecydowanej intencji zniszczenia polskiej kultury — w kontekście obchodzonej w bieżącym roku 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej i 65. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

Trzy koncerty z udziałem wybitnych artystów zapewniających najwyższy poziom artystyczny całego wydarzenia zostały zaplanowane w trzech wyjątkowych dla kultury Warszawy miejscach:

1. Koncert w Auli Państwowej Szkoły Muzycznej I Stopnia nr 2 im. Fryderyka Chopina na Pradze-Północ (13 listopada 2009)

Recital dwóch wybitnych artystów, pianisty i kompozytora Eugeniusza Knapika oraz skrzypka Piotra Pławnera.

Muzycy wykonali trzy utwory na skrzypce i fortepian:

Witold Lutosławski, Partita

Józef Elsner, Sonata F-dur op. 10 nr 2

Eugeniusz Knapik, Partita

2. Koncert w auli Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Batorego (22 listopada 2009)

Liceum Batorego to miejsce szczególne dla pamięci o Powstaniu Warszawskim, to w jego murach bowiem kształcił się kwiat młodzieży warszawskiej, przyszłych powstańców i wybitnych Polaków.

Program:

Witold Lutosławski, Hasło uczniów gimnazjum im. Stefana Batorego,

Roman Padlewski, Dwa motety na chór żeński lub chłopięcy do anonimowych tekstów z XVI wieku: O Anielska Pani, Radości wam powiedam,

Roman Padlewski, Stabat Mater na chór mieszany a cappella,

Gideon Klein, Fantazja i Fuga na kwartet smyczkowy,

Viktor Ullmann – Kwartet smyczkowy nr 3 op. 46.

Wystąpili: zespół wokalny Il Canto oraz kwartet Opium.

3. Koncert w Muzeum Powstania Warszawskiego, w hali na parterze, pod skrzydłami Liberatora (12 grudnia 2009)

W tym niezwykłym otoczeniu odbył się koncert, na który złożyły się dwie części, w sposób innowacyjny zderzające ze sobą dwa muzyczne światy: W pierwszej części koncertu zespół kameralny Il Canto z akompaniamentem akordeonu (Jarosław Kutera) wykonał najpiękniejsze pieśni powstańczej Warszawy, wśród nich kompozycję Witolda Lutosławskiego, przywołując tym samym niepowtarzalny klimat warszawskiej ulicy.

Program:

Witold Lutosławski, Do broni

Krystyna Krahelska, Hej chłopcy, bagnet na broń

Michał Zieliński, Serce w plecaku

Józef Szczepański, Pałacyk Michla

Bronisław Król, Dziś do ciebie przyjść nie mogę,

Jerzy Dargiel, Dorota

Marian Matuszkiewicz, Deszcz jesienny

Jan Markowski, Marsz Mokotowa

Andrzej Panufnik, Warszawskie dzieci

Olivier Messiaen, Kwartet na koniec czasu

Kwartet.. francuskiego kompozytora, skomponowany przez niego w czasie uwięzienia w niemieckim obozie jenieckim (Stalag VIII A w Zgorzelcu – wtedy Görlitz) w 1940 roku. Prawykonanie kwartetu na fortepian, klarnet, skrzypce i wiolonczelę miało miejsce w tym samym obozie. Instrumentalistami byli sam Messiaen i trzej jego obozowi towarzysze. Podczas koncertu w Muzeum Powstania „Kwartet...” wykonali muzycy o międzynarodowej sławie: Andrzej Bauer na wiolonczeli, Jakub Jakowicz na skrzypcach, Hakan Rosengren na klarnecie i Jan Krzysztof Broja na fortepianie.

Wszystkie koncerty cyklu "…i Lutosławski" miały innowacyjny, edukacyjny charakter, dzięki poprzedzającym je prelekcjom młodych muzykologów oraz starannemu, dalekiemu od przypadku dobraniu programu.

Pierwsza edycja cyklu została zrealizowana dzięki dotacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

W 2010 w cykl "...i Lutosławski" został wpisany Koncert Urodzinowy Witolda Lutosławskiego.

Koncert organizowany w rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbył się 25 stycznia 2010 r., dokładnie w 97. rocznicę urodzin Kompozytora. Na mającym odświętny charakter Koncercie Urodzinowym wystąpił światowej sławy duet ElettroVoce, który tworzą Agata Zubel i Cezary Duchnowski, oraz pianista Bartłomiej Wąsik.

Program:

Witold Lutosławski, Chantefleurs et chantefables na sopran i fortepian (opr. Eugeniusz Knapik)

Cezary Duchnowski, monada 3 na głos, fortepian i komputer

Agata Zubel, Opowiadania na głos i fortepian preparowany

Alejandro Viñao, Chant d'Ailleurs na głos i elektronikę