Statut
Postanowienia ogólne
§ 1
- „Towarzystwo imienia Witolda Lutosławskiego”, zwane dalej Towarzystwem, działa na podstawie przepisów ustawy „Prawo o stowarzyszeniach” z dn. 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 1989 roku, nr 20, poz. 104, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu. Towarzystwo prowadzi działalność pożytku publicznego i spełnia wymogi Organizacji Pożytku Publicznego przewidziane w „Ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie” z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873).
- Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 2
- Towarzystwo posiada osobowość prawną.
- Towarzystwo jest powołane na czas nieokreślony.
- Towarzystwo może używać odznak i pieczęci za zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania, jeśli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Polska jest stroną.
Cele i sposoby działania
§ 3
Celem Towarzystwa jest roztaczanie opieki nad spuścizną artystyczną i duchową po Witoldzie Lutosławskim oraz propagowanie jego twórczości.
§ 4
Cele te Towarzystwo realizuje przez:
- wydawanie publikacji;
- inspirowanie prac naukowych;
- organizowanie koncertów, wystaw, odczytów itp.;
- gromadzenie materiałów dokumentacyjnych i archiwalnych;
- wspomaganie i koordynację poczynań różnych ośrodków, grup i osób w kraju i zagranicą, związanych z dziełem Witolda Lutosławskiego;
- wspieranie działań zmierzających do utworzenia muzeum Witolda Lutosławskiego;
- podejmowanie działań dla zapewnienia ochrony prawnej dzieł Witolda Lutosławskiego;
- doradztwo wobec osób, instytucji i organizacji działających na rzecz celów zbieżnych z celami Towarzystwa;
- przyznawanie Nagrody im. Witolda Lutosławskiego.
§ 5
Podstawą działania Towarzystwa jest społeczna praca członków. Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników.
§ 6
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych w następującym zakresie:
- organizacja koncertów;
- organizacja konkursów kompozytorskich i wykonawczych;
- kształcenie ustawiczne dorosłych – organizacja kursów muzycznych;
- wydawanie nagrań dźwiękowych i nut; wydawanie książek;
- wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych;
- inna działalność wydawnicza;
- sprzedaż hurtowa i detaliczna książek, nut, nagrań dźwiękowych i innej produkcji wydawniczej;
- działalność reklamowa.
- Towarzystwo może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu „Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie”.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
- Cały dochód Towarzystwa (nadwyżka przychodów nad kosztami) przeznaczany będzie na działalność pożytku publicznego.
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 7
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na zwyczajnych, honorowych i wspierających.
- Osoba prawna może być wyłącznie członkiem wspierającym Towarzystwa.
§ 8
Członkami Towarzystwa mogą być obywatele polscy i cudzoziemcy, pragnący aktywnie działać na rzecz jego celów.
§ 9
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje do Towarzystwa Zarząd po złożeniu przez kandydata pisemnej deklaracji zaopatrzonej w rekomendacje co najmniej dwóch członków zwyczajnych, w tym jednego członka Zarządu.
- Nowy członek ma obowiązek opłacenia pełnej rocznej składki w terminie 3 miesięcy od daty przyjęcia do Towarzystwa.
§ 10
- Członkostwo Towarzystwa ustaje na skutek:
- zgłoszonego na piśmie dobrowolnego wystąpienia członka,
- skreślenia przez Zarząd z powodu niepłacenia składek członkowskich przez czas co najmniej jednego roku,
- skreślenia przez Zarząd z powodu działania na szkodę Towarzystwa,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
- Od uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków przysługuje odwołanie do Zebrania Ogólnego w terminie 30 dni od daty otrzymania uchwały.
§ 11
Członek zwyczajny ma prawo do:
- udziału w pracach i imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
- udziału w Zebraniu Ogólnym z głosem stanowiącym,
- czynnego i biernego udziału w wyborach do władz Towarzystwa,
- dostępu do gromadzonych przez Towarzystwo materiałów.
§ 12
Członek Towarzystwa ma obowiązek:
- przestrzegać ducha i litery statutu Towarzystwa,
- regularnie opłacać składki członkowskie w terminie do końca pierwszego kwartału danego roku,
- informować Zarząd o podejmowanych przez siebie inicjatywach, służących celom Towarzystwa,
- w miarę swoich możliwości wspierać podejmowane przez Zarząd i innych członków inicjatywy i działania zgodne z celami niniejszego statutu.
§ 13
- Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona dla realizacji celów Towarzystwa.
- Członkostwo honorowe nadaje Zebranie Ogólne na wniosek Zarządu.
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem biernego prawa wyborczego. Ponadto zwolniony jest od opłacania składek członkowskich.
§ 14
- Osoba prawna lub fizyczna może zostać członkiem wspierającym Towarzystwa.
- Status członka wspierającego nadaje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członek wspierający ma prawo uczestniczenia w pracach Towarzystwa z głosem doradczym oraz dostęp do materiałów gromadzonych przez Towarzystwo. Jest ponadto zobowiązany do opłacania składek co najmniej w wysokości minimalnej, ustalonej przez Zebranie Ogólne.
Władze Towarzystwa
§ 15
Władzami Towarzystwa są:
- Zebranie Ogólne,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 16
Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata.
§ 17
Zebranie Ogólne dokonuje wyboru Zarządu i Komisji Rewizyjnej głosami uprawnionych do tego członków w głosowaniu tajnym.
§ 18
- Uchwały Zebrania Ogólnego członków Towarzystwa podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- Uchwały pozostałych władz zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
§ 19
Władze Towarzystwa mogą dokooptować do swego składu nowych członków w miejsce tych, którzy ustąpili w czasie trwania kadencji, z tym że liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 ogólnej liczby osób pochodzących z wyboru.
§ 20
- Zebranie Ogólne jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Zebranie Ogólne jest zwoływane przez Zarząd Towarzystwa nie rzadziej niż raz w roku.
- Poza Zebraniem Ogólnym może być także zwołane Nadzwyczajne Zebranie Ogólne.
§ 21
Zebranie Ogólne podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym. Może również podjąć decyzję o głosowaniu tajnym.
§ 22
Do kompetencji Zebrania Ogólnego należy:
- uchwalanie głównych kierunków działania Towarzystwa,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- skwitowanie pracy ustępujących władz Towarzystwa,
- wybór Zarządu i jego Prezesa oraz Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu i rozwiązania się Towarzystwa,
- podejmowanie decyzji w sprawie rozporządzenia majątkiem (nieruchomościami) Towarzystwa,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich,
- nadawanie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w sprawach członkowskich.
§ 23
- Nadzwyczajne Zebranie Ogólne jest zwoływane przez Zarząd z własnej inicjatywy bądź na uzasadniony wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/5 członków Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Zebranie Ogólne podejmuje uchwały wyłącznie w sprawach, dla których zostało zwołane.
§ 24
- Zarząd składa się z trzech do sześciu osób.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes, wybrany przez Zebranie Ogólne.
- Zarząd może wyłonić ze swego grona wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
- Zarząd może utworzyć biuro do obsługi działań Towarzystwa.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Zebrania Ogólnego,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- podejmowanie decyzji w sprawach członkowskich,
- uchwalanie i realizacja planów działania Towarzystwa w części merytorycznej i finansowej.
- Osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe nie może pełnić funkcji Członka Zarządu Towarzystwa.
§ 25
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi trzech członków wybieranych przez Zebranie Ogólne. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- dokonywanie corocznej oceny działalności Towarzystwa ze szczególnym uwzględnieniem:
- gospodarki finansowejwraz z zatwierdzaniem rocznego sprawozdania finansowego,
- realizacji uchwał Zebrania Ogólnego,
- zgodności uchwał i decyzji Zarządu z przepisami prawa i statutem Towarzystwa. b) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonej oceny i żądanie stosownych wyjaśnień,
- w uzasadnionych przypadkach wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Zebrania Ogólnego,
- udział w pracach Zarządu z głosem doradczym.
- dokonywanie corocznej oceny działalności Towarzystwa ze szczególnym uwzględnieniem:
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu Towarzystwa ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe nie może pełnić funkcji Członka Komisji Rewizyjnej Towarzystwa.
Majątek Towarzystwa
§ 26
Majątek Towarzystwa powstaje z:
- składek członkowskich,
- wpływów z odpłatnej działalności statutowej,
- dochodów z działalności gospodarczej,
- dotacji,
- darowizn, spadków, zapisów i ofiarności publicznej,
- dochodów z majątku Towarzystwa,
- środków finansowych pochodzących z odsetek od wkładów na rachunkach bankowych.
§ 27
Do zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Towarzystwa upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu łącznie.
§ 28
Niedozwolone jest:
- Udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie lub pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- Przekazywanie majątku Towarzystwa na rzecz jego członków lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- Wykorzystywanie majątku Towarzystwa na rzecz jego członków lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystywanie wynika bezpośrednio ze statutowego celu Towarzystwa;
- Dokonywanie zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 29
Dochody z działalności gospodarczej służą realizacji celów statutowych Towarzystwa i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 30
Do zmiany statutu konieczne jest:
- powiadomienie o zamiarze dokonania zmiany statutu w porządku obrad Zebrania Ogólnego,
- uchwała Zebrania Ogólnego przyjęta większością 2/3 głosów oddanych przez obecnych na Zebraniu i uprawnionych do głosowania członków Towarzystwa.
§ 31
Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa może być podjęta wyłącznie przez Zebranie Ogólne większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
§ 32
W razie przyjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa Zebranie Ogólne wybiera trzyosobową Komisję Likwidacyjną i wskazuje cel, na który przeznacza majątek Towarzystwa.