Scena Muzyki Nowej: Olga Neuwirth – Die Stadt ohne Juden
Październikowym pokazem filmu z muzyką na żywo, rozpoczniemy tegoroczny cykl koncertów „Scena Muzyki Nowej” w Nowym Teatrze!
16.10.2021, godz. 19:00
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16, Warszawa
Olga Neuwirth – Die Stadt ohne Juden
Pokaz filmu z muzyką na żywo.
Miasto bez Żydów [Die Stadt ohne Juden], reż. Hans Karl Breslauer, Austria 1924, 79’
WYKONAWCY:
Chain Ensemble
Andrzej Bauer – dyrygent
BILETY w cenie 30 zł dostępne na stronie Teatru:
http://bilety.nowyteatr.org
„Die Stadt ohne Juden” („Miasto bez Żydów”) to austriacki ekspresjonistyczny film Hansa Karla Breslauera z 1924 roku. Film jest jednym z nielicznych zachowanych filmów ekspresjonistycznych z Austrii. W 2016 roku Olga Neuwirth napisała do niego nową ścieżkę dźwiękową.
“Miasto bez Żydów” jest uważane za jedno z pierwszych dzieł, które satyrycznie demaskują szerzący się antysemityzm w latach dwudziestych XX wieku. Film fabularny oparty jest na powieści Hugo Bettauera pod tym samym tytułem i traktuje o wykluczeniu i wypędzeniu ludności żydowskiej z „Utopii”. W swojej kompozycji Olga Neuwirth interpretuje głęboko zakorzeniony antysemityzm i podchodzi muzycznie do tematów tożsamości i obcości, domu i ucieczki. Oprócz partii instrumentalnych wykorzystuje historyczny materiał muzyczny, taki jak tradycyjne pieśni Heurigen i jodłowanie, wykorzystuje technikę samplowania, aby przenieść je w nowy kontekst muzyczny: krzykliwy, wściekły, głęboki i humorystyczny, ale także nieustępliwy i szczery.
Chain Ensemble – orkiestra kameralna tworzona pod patronatem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, koncentrująca się na graniu nowej muzyki na najwyższym światowym poziomie – jest projektem o ogromnym potencjale artystycznym i edukacyjnym. Zbiera grupę pełnych energii, kreatywnych muzyków o dużym doświadczeniu, skupionych na pragnieniu tworzenia znaczących muzycznych wydarzeń artystycznych w kraju. Filarem pracy zespołu są działania edukacyjne, realizowane poprzez włączanie do wspólnego muzykowania najzdolniejszej młodzieży, poprzez organizację warsztatów muzycznych. Chain Ensemble pracuje również nad stworzeniem nowej formuły koncertu, w której ramach bliższy będzie kontakt wykonawców i publiczności.Zespół adresuje swoje produkcje przede wszystkim do młodej generacji odbiorców, chcąc otworzyć ją na obiór najnowszej muzyki artystycznej. Ideą towarzyszącą powstaniu Chain Ensemble jest przywrócenie zainteresowania słuchaczy muzyką artystyczną tworzoną w obecnym czasie. Słowa „przywrócenie” używamy w sposób świadomy, gdyż zainteresowanie to z wielu powodów zanikło w przeciągu XX wieku, a programy koncertowe zdominowała muzyka poprzednich epok.
Obserwujemy zjawisko utożsamiania muzyki „klasycznej” z muzyką wieków minionych oraz poszukiwania skojarzeń dla hasła „muzyka współczesna” w muzyce rozrywkowej czy wywodzącej się z nurtu amatorskiego. Zjawisko to powodowane jest między innymi brakiem należytego akcentowania wartości i znaczenia muzyki dla rozwoju człowieka na wszystkich szczeblach edukacji.
Wychodząc naprzeciw młodym słuchaczom, wykonawcom oraz twórcom, chcielibyśmy wypełnić powstającą lukę i powołać do życia projekt-zespół, który w niedługim czasie może stać się adwokatem nowej muzyki w Polsce i jej ambasadorem za granicą oraz poprzez swoją wielotorową działalność edukacyjną i koncertową przywróci muzykę naszego czasu szerszemu gronu odbiorców.
Andrzej Bauer, wiolonczelista, dyrygent, pedagog, animator wydarzeń artystycznych, założyciel Warszawskiej Grupy Cellonet i Chain Ensemble. Jest laureatem konkursów muzycznych: im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu (I nagroda, 1983), „Praska Wiosna” (III nagroda, 1989), Międzynarodowego Konkursu ARD w Monachium (I nagroda, 1992). W 1989 otrzymał nagrodę Parlamentu Europejskiego i Rady Europy. Artysta dokonał rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia oraz wielu zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych (BBC, ORTF, Norddeutscher Rundfunk, Südwestfunk, Bayerischer Rundfunk). Pierwsza jego płyta, nagrana dla wytwórni Koch/Schwann, zawierająca m.in. utwory Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa i Roberta Schumanna, została wyróżniona Nagrodą Niemieckiej Krytyki Płytowej. Na kolejnych płytach kompaktowych utrwalił utwory Dymitra Szostakowicza, Sergiusza Prokofiewa i Igora Strawińskiego (Koch), Lila – Koncert na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę Konstantego Regameya (Swiss Radio International), Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego (Naxos) oraz 6 Suit na wiolonczelę solo Johanna Sebastiana Bacha (CD Accord) – za ten krążek artysta otrzymał nagrodę polskiej Akademii Fonograficznej – „Fryderyk 2000”.
—————–
Koncert realizowany w ramach cyklu „Scena Muzyki Nowej” organizowanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego we współpracy z Nowym Teatrem. Projekt współfinansuje m. st. Warszawa. Partnerem wydarzenia jest Austriackie Forum Kultury.